Ochrona przeciwnowotworowa

Genetyczny związek bagaż-żywność-rak nie jest jeszcze w pełni wyjaśniony, ale wiele badań twierdzi, że dieta bogata w błonnik, owoce, warzywa i produkty pełnoziarniste wiąże się z niską zachorowalnością na większość nowotworów, ale nie wszystkie.

Spożycie błonnika

Badania epidemiologiczne często wykazały związek między zwiększonym spożyciem owoców i warzyw a niską zachorowalnością na raka, nie identyfikując dokładnych mechanizmów. Dieta bogata w błonnik chroni przed nowotworami poprzez zwiększenie objętości kału, rozrzedzenie zawartości jelita grubego, pobudzenie fermentacji bakteryjnej oraz skrócenie czasu przejścia jelita grubego z pokarmem.

Gwałtowny rozwój materii kałowej zmniejsza kontakt ścian jelit z możliwymi czynnikami rakotwórczymi. Kwasy tłuszczowe powstałe w wyniku bakteryjnej fermentacji włókien (węglowodany złożone) odżywiają komórki nabłonka i zwiększają odporność błony śluzowej okrężnicy, działając przeciwnowotworowo. Błonnik pokarmowy ma również bezpośrednie działanie przeciwnowotworowe, wiąże się z azotynami i zapobiega ich przemianie w nitrozoaminy, a nawet blokuje wnikanie substancji rakotwórczych do komórek.

Badania naukowe wykazały 40% zmniejszenie ryzyka raka okrężnicy i odbytnicy po podwojeniu spożycia błonnika pokarmowego z warzyw, zbóż i owoców. Ten rodzaj diety ma inne realne korzyści zdrowotne:

W wyniku bakteryjnego rozkładu błonnika w pełnych ziarnach powstają krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, które pełnią ochronną rolę sercowo-naczyniową
Obecność błonnika reguluje poziom cukru we krwi i uwalnianie insuliny z trzustki
Produkty roślinne są bogate w przeciwutleniacze i składniki odżywcze, które zmniejszają stres oksydacyjny i poprawiają ogólny stan zdrowia.

ochrona-przeciwnowotworowa

Spożycie witamin

Trzy antyoksydacyjne witaminy A, C i E wykazują działanie przeciwnowotworowe, antymutagenne, ochronne, neutralizujące wolne rodniki i zwiększające zdolności obronne organizmu. Właściwości przeciwnowotworowe przypisuje się również witaminom z grupy B: B6, B12, kwasowi pantotenowemu, ale przede wszystkim kwasowi foliowemu, który ogranicza proliferację komórek nowotworowych.

Niedostateczne spożycie tych witamin zmniejsza odporność na agresję chemiczną i zwiększa ryzyko zachorowań, podczas gdy nadmierne stosowanie suplementów diety może mieć odwrotny skutek. Stosowane w odosobnieniu i w nadmiarze witaminy mogą mieć działanie prooksydacyjne, podkreślając szkodliwe działanie wolnych rodników w organizmie lub całkowicie blokować fizjologiczne reakcje, w których wolne rodniki niszczą komórki rakowe.

Wysokie dawki witamin nie chronią nas ani nie leczą z raka; żywność powinna być preferowana od farmaceutyków ze względu na złożone, synergiczne działanie kilku rodzajów składników odżywczych w ich strukturze (fitoskładniki, błonnik, minerały, witaminy).

Spożycie minerałów

Oprócz cynku, miedzi i selenu, znanych ze swojej roli w zwiększaniu odporności organizmu, w profilaktyce raka okrężnicy nominowano ostatnio wapń. Wydaje się, że dieta bogata w wapń hamuje postęp zmian nowotworowych w ścianie jelita, a eksperymenty laboratoryjne potwierdziły szybkie namnażanie się komórek rakowych, gdy są one pozbawione wapnia. Rakowi okrężnicy nie można zapobiec poprzez zwiększenie spożycia wapnia, ale pokrycie codziennych potrzeb pomaga zmniejszyć ryzyko choroby.

Dzienne spożycie 200 mikrogramów selenu może zmniejszyć częstość występowania wielu nowotworów (płuc, prostaty, okrężnicy, odbytnicy) i jest korzystnie powiązane z witaminą E w olejach roślinnych.

Żelazo jest minerałem o dużej zdolności utleniania, a jego utlenienie może uszkodzić materiał genetyczny komórki i zainicjować zjawisko kancerogenezy. Nadużywanie suplementów żelaza, nadmierne spożywanie czerwonego mięsa czy zbóż wzbogaconych w żelazo zwiększa ryzyko raka jelita grubego, dlatego korzyści ze stosowania tych produktów ograniczają się do osób z różnym stopniem anemii.

Nawodnienie

ochrona-przeciwnowotworowa1Odpowiednie spożycie płynów może wiązać się ze zmniejszoną częstością występowania raka pęcherza moczowego. Spożywanie dużej ilości płynów rozrzedza wszelkie substancje rakotwórcze, które tworzą się naturalnie w moczu. Częste oddawanie moczu pomaga szybko wyeliminować szkodliwe czynniki i skraca czas ich kontaktu ze ściankami pęcherza.

Odżywki do żywności o ochronnej roli przeciwnowotworowej:

  • Błonnik – mąka i pieczywo pełnoziarniste, otręby i zboża, warzywa, rośliny strączkowe (fasola, groch), suszone owoce (śliwki, morele), szparagi, sałata, kukurydza, brokuły, marchew, szpinak, jabłka
  • Witamina E – olej kukurydziany, słonecznikowy, orzeszki ziemne, soja, oliwki, rzepak
  • Witamina C – owoce (cytrusy, truskawki, kiwi, mango, melon) oraz świeże warzywa (brokuły, szpinak, kalafior, kapusta, papryka)
  • Kwas foliowy – zielone warzywa liściaste, sok pomarańczowy, brokuły, awokado, szparagi
  • Cynk – mięso, ryby
  • Selen – zboża rosnące na glebach bogatych w selen
  • Fitoskładniki – wszystkie warzywa i owoce, herbata, wino, kawa, czekolad.